TOGURO

TANAI TOGURO GYULA
képzőművész


Tanai -Toguro Gyula olyan képzőművész, aki a létezés nagy kérdéseire, a mai embert általánosan foglalkoztató jelenségekre keresi a választ, és ezt sajátosan karakteres módon jutattja kifejezésre. Szemlélete, maga alkotta művészi kifejezőeszközei ezért különlegesek és gyakorta különösek. Mestereinek a szimbolizmus magyar és külföldi mestereit tekinti, de születtek alkotásai a kubizmus, a hiperrealizmus, vagy éppen a szürrealismus hatása alatt is. A festészeti műfajok közül a dekoratív jellegűek dominálnak művészetében, a csendéletek, tájképek, és a lelki jelenségek kutatására és a pszichológiára rendkívül fogékony gondolkodásmódjának megfelelően a lélek tájait megmutató absztrakt, elvont témák. Festményei gondolati mélységét az asszociációs készség felkeltése, a kérdések megfogalmazásának fontossága adja, de a komoly témákat mind átszövi sajátos fantáziavilágában gyökerező humora. Ez címválasztásában is megnyilvánul, témáit vidám, figyelemfelkeltő címekkel látja el, de nem idegen tőle a meghökkentés szándéka sem. Leggyakrabban az ember elmagányosodása, hagyományoktól való elfordulása, a mesterséges örömforrások kiüresedett világában való létezés sivársága foglalkoztatja Toguro-t elgondolkodtató, provokatív témáival és az ábrázolás változatos technikai megoldásaival tovább erősíti a nézőben a válaszok keresésének igényét. Kedveli az erős érzelmek megfogalmazásához a markáns technikai megoldásokat társítani, ezért a téma és ábrázolásmód sokszor az ellentétek szintéziseként hat, a gondolatiság és kifejezés szokatlan, de mégis harmonikus együtteseként. Olajképeket készít leginkább, de a hordozó és a festék szokatlan módon való társításával egyedi textúrájú felületeket hoz létre. Az akril finom szövetén a fémes tónusú földszíneket erős oldószerrel folyatja szét, ezzel lágy, sejtelmes hatást vált ki. Ezt a technikát azonban gyakran elvont témák ábrázolásához választja ami a tartalom és forma erőteljes kontrasztját eredményezi. Máskor éppen ellenkező módon jár el, egy virágcsendélet statikus nyugalmát semmisíti meg azzal, hogy a szúette fahordozóra vastagon felvitt festékanyagot helyenként kikaparja, máshol durván teszi fel, mozgalmas, lüktető belső energiát sugárzó felület keletkezik.

Phd. Radványi Orsolya (A Szépművészeti Múzeum múzeológusa,művészettörténész )

TOGURO WEBOLDALA